Thuismonitoring astma

Bij astma kunt u inzicht krijgen in uw gezondheidssituatie via thuismonito-ring met de Thuismeet app van Luscii. 

Uw zorgverlener heeft thuismonitoring voorgesteld als onderdeel van uw behandeling door CWZ. De thuismonitoring vindt plaats met behulp van de Thuismeet app van leverancier Luscii. De app maakt het mogelijk om op afstand mee te kijken naar uw gezondheidssituatie. U houdt zelf de regie in handen en u ziet het verloop van uw ziekte. 

Thuismonitoring via de Thuismeet app is onderdeel van uw behandeltraject in CWZ. Voor astma doen we dit samen met het Maasstad Ziekenhuis. Zo kunnen we de zorg (ver)delen en is er altijd iemand die uw gezondheid goed in de gaten houdt en met u meekijkt hoe het gaat. Dit heet Zorg bij jou en is een initiatief van Santeon.

Waarom de Thuismeet app?
Met deze app kan de zorgverlener op afstand uw gezondheid  in de gaten houden. Via de app staat u in verbinding met uw zorgverlener. Dat is prettig als het goed gaat en geruststellend als het nodig is. In de app staan ook educatie modules en video’s over o.a. het gebruik van medicijnen en een instructie over het doen van een spirometrie.

Heeft u direct hulp nodig?
Let op: thuismonitoring is geen vervanging van de spoeddienst. Heeft u direct hulp nodig? Neem dan contact op met uw longverpleegkundigen, huisarts, de huisartsenpost of – als het acuut en ernstig is – 112.

Toon meer

Hoe werkt thuismonitoring astma?

In het programma vragen wij u om wekelijks of maandelijks (afhankelijk van de ernst van uw astma) op een vaste dag (dinsdag of donderdag) uw gezondheidsgegevens via de app in te sturen. Deze gezondheidsgegevens worden op woensdag en vrijdag uitgelezen door een medisch belteam.

Wanneer wordt er contact met u opgenomen?
Als de gemeten gegevens afwijken wordt er binnen 24 uur contact met u opgenomen. U kunt ook zelf een verzoek voor contact via de app indienen. De zorgverlener neemt vervolgens contact met u op.

Zo ziet het proces eruit:

  • Op dinsdag of donderdag vult u de vragenlijst in
  • Is er een afwijking in uw waarden te zien?* Dan neemt het medisch centrum van CWZ contact met u op.

*Er is sprake van een afwijking wanneer er een zichtbare stijging is in uw afgesproken waarden of als er een relevante toename te zien is in uw meetgegevens.

Wat wordt er gemeten?

  • spirometrie**
  • injecteer uw medicijn
  • medicatieschema
  • vragenlijst astma 
  • extra medicatie

** Afhankelijk van afspraak met uw zorgverlener.

Hoe starten met thuismonitoring astma?

  • Is uw mailadres bekend bij CWZ? Dan ontvangt u een bevestigingsmail op het door u opgegeven mailadres.
  • Als uw mailadres nog niet bekend is bij ons, dan nemen wij contact met u op.
  • Heeft u de mail ontvangen? Dan kunt u de app installeren op uw smartphone of tablet.
  • Als u de app heeft gedownload kunt u starten met de eerste metingen.
  • Na het invullen van de eerste metingen wordt u kort daarna gebeld door een medewerker voor een intake.
  • Na deze intake kunt u starten met de Thuismeet app van Luscii. Vanaf dat moment start uw thuismonitoring traject.
  • Wilt u meldingen ontvangen wanneer u berichten van uw zorgverlener heeft ontvangen? Geef dit dan aan bij de instellingen van uw telefoon of in de app.

Gebruikt u al een Thuismeet app voor een andere aandoening?

  • Open de Thuismeet app.
  • Klik op instellingen rechtsboven in de app. Dit lijkt op een soort wieltje.
  • Klik op “Nog een account toevoegen”.
  • Voer uw gebruikersnaam in. De gebruikersnaam vindt u in de email met het onderwerp “Thuismeten”
  • Vul de code in die u ontvangt op uw e-mailadres.
  • U kunt nu voor de thuismonitoring voor uw verschillende aandoeningen (ook wel zorgpaden genoemd) uw metingen insturen.
  • Via de knop “Accounts”, links bovenin het startscherm van de app, kunt u wisselen van programma.

Vragen en contact thuismonitoring astma

  • Heeft u hulp nodig of vragen over de app? Raadpleeg de website www.luscii.com/hulp. Of neem contact op met Luscii via support@verwijder-dit.luscii.com of 085-130 58 51.
  • Heeft u medisch inhoudelijke vragen? Neem dan contact op met de polikliniek longgeneeskunde via telefoonnummer 024 365 82 40. Zij zijn bereikbaar van 8.30 - 12.00 uur en van 13.00 - 16.30 uur. Heeft u levensbedreigende klachten? Bel dan 112.

 

Het gebruik van de CWZ Thuis-app is niet verplicht.

Eigen risico

Thuismonitoring met de Thuismeet app is onderdeel van uw zorg in CWZ. De kosten hiervan worden ingediend bij uw zorgverzekeraar.

Let op: is uw eigen risico nog niet op? Dan worden de kosten voor thuismonitoring mogelijk niet vergoed en kunnen ze voor uw eigen rekening komen.

Neem voor meer informatie en vragen over uw eigen risico contact op met uw zorgverzekeraar.

 

Folders

Praktische informatie

Komt u naar CWZ?

Draag bij verkoudheidsklachten, luchtwegklachten en/of griepklachten een medisch mondkapje. Deze liggen bij de ingangen van het ziekenhuis.

Wat neemt u mee?

Bij elke afspraak neemt u mee: een identiteitsbewijs (geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs), zorgverzekeringspas en een actueel medicijnoverzicht (AMO).

Bereid u goed voor

Bedenk thuis al wat u tijdens uw afspraak wilt vragen. Als u goed op de hoogte bent, neemt u besluiten die passen bij uw persoonlijke situatie. Dit heet samen beslissen.

Melden bij een Meldpunt

U meldt zich voor een afspraak bij een Meldpunt. U kunt zich aanmelden met uw identiteitsbewijs bij een aanmeldzuil of bij een medewerker.

MijnCWZ

Via het beveiligde patiëntportaal MijnCWZ kunt u thuis uw persoonlijke en medische gegevens inzien die bij ons bekend zijn.